Wednesday, November 30, 2011

Cerewet

Cik bonda kata aku ni cerewet.  What she meant was, aku ni lagi gila babi punya cerewet dari dia.  Confirm aku x ngaku, tapi sejak aku mentarbiyahkan diri kejap tadi, baru aku perasan yg mmg aku cerewet gila.


Tapi aku ada alasan yg kukuh kenapa aku cerewet.


1) Buat betul-betul


Aku cukup pantang kalo org wat keja ngan aku tapi malas dia kemain lagi.  Pastu buat macam nak tak nak tapi nak work ngan aku.  boleh?


2) Rajin tanya


Ok aku bukan lah nak poyo aku tau semua benda.  Bnyk gak benda yg aku tak tau, tapi kita boleh share information sesama sendiri kaaan?   Ini tak, kalo tak tau buat bodo je pastu causing the whole system or activity jiwa kacau, x ikut according to plan.  Mmg la kita kena fleksible tapi kita kena ada plan jugak.  Tapi kalo ko x ikot plan, even plan yg senang dan remeh pon confirm barai beb. (eh apesal dari rajin tanya kpd tak ikot plan ni? demm..)


3) Lepas tangan


Bila tak tau x nak tanya, nak buat sendiri.  Ok buat!  Pastu bila salah, dan suruh betolkan balik bagi macam2 alasan.  Senang nak lepas tangan, tapi aku pown senang gak nak lepas kaki kat muka orang mcm ni.


4) Idea


Aku tak boleh kalo dlm group work, tetiba sorg je yg bagi idea pastu dia la yg kena tulis semua benda, dia la jadi tukang pikir, dia la jadi tukang cakap.  Kalo camtu baik dia sorg je buat.  Yang lain diam tu apesal, at least tolong la tulis ke ape ke.  Kalo bagi idea bangang pown boleh jugak, janji sama2 buat kerja.  Tapi ni takat duduk dlm group tak buat pape baik tak payah, pastu bila nak present dah x tau ape nak cakap.  Ingatkan kalo diam tu berisi x pe jugak, balik2 kosong je.  


5) Mengajuk time presentation


Aku rasa nak lempang kalo org tak de adab bila group lain present.  Maksud aku, kalo takat bergurau-gurau nak release stress member yg tengah present tu x pe la, tapi tetiba yg mcm nak mengajuk and ejek org yg tengah present tu apesal?  Ok kalo ko bagus, ko terer nak present, itu no hal bagi aku sbb kira mmg layak utk ko ejek org lain sbb ko present perfect habis.  Tapi takat budak darjah 3 pown boleh present lagi baik dari ko, baik dok diam2 cuba respect member yg separuh mati tahan tensen dan menggigil kat depan tu.


6) Tolak kerja


Aku geram bila member suka tolak kerja kat member lain.  Ni another version of lepas tangan la.  Mentang2 member tu lagi advance (aku tak ckp aku advance) dari ko, semua kerja ko tolak kat dia.  So, bila masa ko nak belajar utk buat benda2 yg kononnya advance tuh?  Kalo tak buat sampai bila-bila takkan tau, at least try lah.  Kalo salah mesti org tolong utk betulkan, x mati pon.  Pastu bila suruh buat, confirm bagi alasan mcm ni;


''Ala ko kan terer bab2 ni, ko je la..aku mane la reti benda2 camni''


Soalan dari aku;


''Sampai bila nak jadi bodoh?''


So itulah antara alasan utama aku ni jadi cerewet sbb aku tak tahan tgk org buat kerja tak serupa bikin.  Cincai-cincai segala.  Kalo nak buat, buat betol2 tapi kalo tak nak buat pegi berambus, jgn menyusahkan org lain nak cover kerja ko.


Setel.


garang tak aku? muahaha



No comments:

This blog belongs to Amirah Y a.k.a Kak Long Wayer