Monday, December 30, 2019

Kahwin dan lawan pedang dengan mak cik bawang.

Disclaimer: Entry ni aku tuju dekat umat yang saja nak menyusahkan aku dgn laki aku, dan bukan sesiapa yang actually ikhlas bertanya khabar.  Also some situation in this is fictional to me because I'm a scary person but it  comes to real situation to others, so aku selitkan sekali la untuk chu'olls.

Also please read entry ni dalam suara seorang pondan bimbo yang sarcastic sebab yaa inner demon aku adalah seorang pondan bimbo YANG SACARSTIC.

***

Aku dah 26, tahun 2020 aku dah 27.

Aku belum kahwin.

Segelintir boleh kategorikan aku sebagai anak dara tua.

Ok now look at me, look at my face.

DO I LOOK LIKE I CARE?

Siyes aku takde masalah kahwin lambat malah aku lebih anxiety dengan agenda2 iluminati makcik pakcik bawang bab PERLU kahwin awal (read: 25 tahun ke bawah).

Meh lawan pedang dengan aku.

Round 1: Kahwin la cepat, tunggu lama2 buat apa.

Makcik! Jodoh dan seru itu ditangan Tuhan.  Makcik ni Firaun ke nak claim jadi Tuhan nak adjust2 pulak suka hati je macam jodoh dengan seru tu dia yang set sendiri dalam Google calendar.

Round 2: Kahwin la awal, nanti dapat anak cepat.

Makcik! Aku dah 26, Tuhan belum takdirkan aku bernikah dan beranak jadi, makcik rasa aku ni SEBENARNYA dah layan jadi mak ke?  Kalau aku kahwin umur 16 tahun pon tapi Tuhan cakap umur 26 aku baru dapat anak kene tunggu jugak 10 tahun, kau rasa apa makcik? SAMA JE KAN?! 

Anak tu rezeki Tuhan nak bagi BUKAN MAKCIK. Hawau!

Round 3: Halah apa susah, kahwin je nanti laki kau tanggung, rezeki kau pon lagi bertambah lepas kahwin apa kau nak risau (suara perli menjengkelkan) 

Ya betul kalau aku kahwin dengan Jho Lo.  

Tapi kau fikir makcik! Bende ni tak datang sendiri tanpa usaha.  Aku yang terang2 layak menerima nafkah ni pun berusaha untuk kehidupan selepas kahwin yang lebih baik dan senang, apetahlah 10 kali ganda berat tanggungjawab ni dekat laki aku si pemberi nafkah yang wajib. 

Makcik! Aku paling pantang bila orang lawan pedang dengan aku pasal kahwin dikaitkan dengan bab rezeki.  Kau nak argue dengan aku pasal benda yang diluar control aku kenapa?  Rezeki aku rezeki aku lah, who are you to justify? 

Kalau kau berani, kau argue dengan Tuhan kenapa budak ni tak kahwin-kahwin lagi.

Rezeki adalah rahsia Tuhan bukan rahsia kau.  Jadi kau nak assume aku ni kene duduk mengangkang tunggu rezeki jatuh dari langit?  Kalau macam tu semua orang tak kerja, tak buat apa2 terus kahwin je sebab confirm RM2.6 billion tu terus masuk dalam akaun bank gitu?

Round 4: Kahwin cepat2, kalau tak nanti awek kena kebas.

Makcik! Aku ada degree ya makcik jadi aku tak bodoh.  Ingat motif aku hidup ni untuk kahwin je ke?  

Juga harus tau ya wanita yang bijak dan bermaruah adalah wanita yang tidak objectify kan diri dia untuk menyenangkan mata dan hati masyarakat.  So what makes you think civilized women nowadays going to sell themselves to another man sedangkan yang susah senang dgn dorg adalah their current partner.  

Mesti kau jenis suka jual anak kan makcik? 

Lepas tu support argument bodoh ni dengan "bercinta lepas kahwin", pantat (dan aku tgah buat middle finger).

Round 5: Tapi kalau orang tu nak pinang jugak sangat2?

Aku cakap je aku PONDAN. SENANG!  Kau yang mengelinjang terkenyut-kenyut tu apehal, kau yang over kan sebenarnya.

Round 6: Kau sorang je yang belum ni, kawan-kawan kau semua dah selesai.

Makcik! Jangan sampai KAU yang aku selesaikan ya.

Round 7: Tengok si polan tu dah kahwin, elok senang hidup dia kereta besar etc.

Makcik! Kereta besar tapi SEWA, almari setengah juta tapi HUTANG, gelang emas sampai ke siku tapi CELUP, cuma satu aku nak cakap lot tanah kubur kau aku boleh sponsor in CASH ya makcik.

Kahwin is not just for that couple to satisfy everyone's expectation.  Kau tau nak komen je tapi bukan nak tolong.  Pasangan tu susah financially, huru hara nak cari tempat tinggal, pandai pulak kau cakap "alah biasa laa awal2 kahwin memang macam tu" eh eh pandai pulak kau menjawab.  

Ended up will you get any help from these toxic people?, HELL FUCKING NO SIS.  Kau mampos tak makan pon takkan ada sesapa manusia dari golongan expecting-people-to-satisfy-their-expectation ni yang akan tolong kau.

Round 8: Alah lambat sangat la pasangan kau tu, kahwin je lah dgn anak makcik (lagi teruk siap hint2 kat mak budak yang dituju tu)

SANTAU is real ya makcik.

Yes, in this case aku sangat objective dan liberal sebab aku taknak susah dan menyusahkan orang lain.  

Kahwin is not just HALAL SEX, it is a contractual agreement which you have to fulfill responsibly, sebab it is a promise bound in the eyes of God and not as simple as a pinky promise that you can break anytime if it doesn't go to your conveniences.  

Stop this bullshit mentality of "kena kahwin dan ada anak at this (insert number) of age",  however THINK the most important thing in marriage is ctually "survival and sustainability" and not "makcik bawang ni cakap kena buat macam ni"

Plus I know better.  SEBAB?  I came from a broken family dan aku sangat fakap.

Orang kahwin cepat, let them be.
Orang kahwin lambat, let them be.

Simple kan?

Jadi kesimpulannya MAKCIK;


Sekian.

*drops mic*

No comments:

This blog belongs to Amirah Y a.k.a Kak Long Wayer