Wednesday, December 26, 2018

Teater Budak Underground by Fragile House Production


Written by Amirah Why


Sebut pasal teater, aku memang tak pernah jejak langsung menonton pementasan teater secara rasmi macam ni.  Kecuali lah masa sekolah rendah, cikgu paksa budak-budak sebaya aku berlakon pementasan untuk Hari Guru dan aku masa tu juga turut dinobatkan sebagai mangsa yang harus berlakon menjadi penari istana.  What the hell…

So basically aku memang interested untuk tau pasal kejadah apa motif diorang buat teater ni, apa yang nak cuba disampaikan dekat orang ramai especially yang bukan geng underground.  Makanya pada hari kejadian, dengan masalah buta jalan walaupun ada Waze, Alhamdulillah muncul juga aku (dan sorang lagi member) di Oasis Square Ara Damansara. 


Masa tu ramai dah yang sampai, semua budak budak underground daripada yang pakai tshirt band sampai ke yang full dress up berkumpul dengan harmoni dekat area pintu masuk dewan tu.  Aku pun terus pegi terjah kaunter untuk claim ticket yang aku dah book siap2 dekat kakak cantik macam model tu (ehem hi Hana aku nak mekdi cheesebeger 2 set. Thank you!).

Yang bagus dorg ni time management power.  Takde janji-janji Melayu, cukup time je semua masuk koyak ticket, cari tempat duduk free seating kat dalam tu.  Yang lambat masuk, memang kene duduk luar lah jawabnya.  Paling aku tak boleh blah masa tu, tetiba Ziddy muncul.  Power betul marketing sampai Ziddy pon boleh interested nak layan teater ni.  Walawehhh!

Tepat pada waktu, lighting ditutup, hanya spotlight pada pentas sahaja dimulakan dengan scene yang pertama.  Terus semua yang datang bagi 100% fokus.  Fokus pun fokus juga tapi aku rasa dorg ni gila babi impressed sebenarnya tengok Arep Hutch berlakon sebagai bapak.  Punya power sampai aku rasa mcm kene marah dengan bapak aku sendiri wei.  Trauma jugak la masa tu.

Scene by scene dijalankan dengan baik, semua aku tengok betul2 menghayati watak masing-masing.  Yang jadi anak dato’ tu betul2 riak macam Alif Syukri (oops!), yang jadi brutal bukan main punya auummm, yang meragut betul2 feeling nak merembat.  Ini bukti yang diorang memang buat practise betul2.  Aku tak nafikan preparation lakonan memang tiptop, delivery tu sampai lah.  Kalo tak sampai aku boleh call abang delivery.


Aku paling suka sebab nilai yang disampaikan tu adalah nilai yang setiap makhluk dari scene underground ni struggle untuk sampaikan kepada orang lain.  Metal dikatanya puja syaitan,  Gothic dikatakan pergaulan bebas dan macam-macam lagi lah.  Aku sendiri pon pernah kena masa pergi camping zaman university dulu.  Ada ke tiba-tiba naik gambar Gothic kat slide power point lepas tu membabi buta penceramah tu cakap pergaulan bebas, kaki arak/ dadah.  Ehhh halo pulis!!!!

Tak adilkan untuk orang-orang seperti kami ni dituduh macam tu.  Jadi ini lah motif sebenar teater ni diwujudkan.  Ia dijadikan sebagai satu suara dari kami semua untuk memberitahu yang kita ni semua sama je macam orang lain. Cuma fesyen dan color scheme saja lain dari yang bukan underground.  Dekat rumah pon sama je, kalo kaki club mak marah pegi club, yang kami ni kaki gig, mak marah pegi gig.  All the same but with different interest dan sebab tu la geng underground ni bukan dari bangsa2 judgemental.  Kitorang ni chill je sebenarnya, orang je takut dengan kitorang sebab apprearance.  Padahal kami ni kalo mak marah, kecut telur bhai, yang perempuan kecut ovari.

In conclusion, I would like to say thank you to the production team sebab telah menjayakan teater ni.  Motif simple je tapi simple ni lah akan membuka mata masyarakat mengenai kehidupan orang-orang seperti kami. 


Image by Legacy Lensa


No comments:

This blog belongs to Amirah Y a.k.a Kak Long Wayer