Saturday, January 14, 2017

Cara daftar ez-biz SSM | Khas untuk spesis pemalas mcm aku

Hai semua!!! Ya jangan nak tanjat sangat harini aku blogging cakap Melayu. Selama ni asyik speaking je kan (aku bukan Coco tapi aku sebenarnya memang banyak mix) tapi entry kali ni bagi aku berbakti kepada negara dgn menggunakan bahasa ibunda gittew.

P/s: Aku tak kecam Coco.🙏🙏🙏

I shall embed some knowledge to you guys today omg!!!

Bila sebut pasal online bisnes, memang ya aku antara peniaga yg tak kuasa nak register ke SSM sbb rasa mcm alah tak banyak untung pon tak pe la, bisnes main2 je, duit lepas nak beli topup mobile data wechat dengan skandal je (tak tu dulu, skrg aku dah insaf takde skandal! Bahahaha!).

Tapi tu dulu zaman budak2 hingusan tak cukup umur lagi.
Sekarang aku dah tua jadi aku gigih pegi SSM untuk register okay!!!

P/s: Authorities, take note saya dah ada kesedaran dan dah register hahahaha.

Okay cerita dia macam ni, aku sekarang nak reopen bisnes yang dah lama mereput tu aku dengan muka baru, brand baru, kejadah semua baru lah. Kenapa nak bukak balik? 

Well sebab first, aku sejenis manusia high maintainance bahahaha. 

 Second, aku nak buat #kahwinfund sebab boleh dikatakan lingkungan umur aku ni mmg dah standard jadi stock2 gatal bij*k nak berlaki, walaupun belum bersedia tapi gatal tu ada so kene lah mula top-up savings dari sekarang buat bekap kot2 tetiba jodohnya sampai awal.  InsyaAllah.

Dipendekkan cerita, aku digertak oleh dua manusia iaitu boipren dan member aku yang juga seorang berdarah kacukan untuk pegi register sebelum launch apa2 product online.  Nasihat mereka hampir similar, ''biar jodoh jangan bodoh''. Eh.  

Lalu macam biasa aku akan cari jalan mudah untuk mensetelkan masalah ni dgn cara menghadap website SSM dan search untuk alternatif pendaftaran secara online. Since ni dikatakan first experience untuk aku, jadi rasa over eksited tu muncul bila aku nampak "ez-biz" tu.

Like omaigod!!! This is crazy but good kind of crazy, I don't have to wait or move. I can sit down and do my shit!!!

Tapi in reality aku kene pegi SSM jugak lepas tu sebenarnya...😑😑😑

But we'll get to that story okay...we'll get to that...😆

Okay jadi aku explain lah utk korg dgn cara paling mudah wokey nokks.

1) Bukak website SSM

2) Cari dan click "ez-biz".

3) Register for new business ke apebende yang new lah, bukan aku igt pon tapi aku rasa korang faham apa yang aku cuba sampaikan bahahaha. Sign-up here.

4) Isi apa yang patut kat situ, pastikan email tu benar2 wujud dan igt lah username/password korang.

5) Send.

6) Korang akan dapat email notification dari pihak SSM utk cara activatekan account korang tu.

7) Bila dah cek email tu, sila print.

8) Jadi disinilah moment kau harus keluar dari belenggu kemalasan dan pegi ke SSM untuk activatekan account tersebut. Jangan lupa bawak printed copy email, IC dan ibu jari tuan kepada bisnes ittew.

Masa aku pegi SSM Shah Alam, aku tak payah amik nombor ke apa. Aku pegi kaunter pertanyaan pastu encik tu suruh aku gi kaunter pegawai je terus.

Bagi je copy email dan IC, scan ibu jari then jalannnn...

Segala details registration, printing bisnes licence dan etc dibuat dalam portal ez-biz yg dah diactivatekan tu.


Fee? (Via online banking)

Trade Name – RM60 per year (RM5 per month)
Personal Name - RM30 per year (RM2.50 per month)
Branch (s) - RM5 per year for each branch

Haaa so mcm tu lah..senang namatey..tapi aku tau bila mood malas tu muncul, nak click website pon kau tak kuasa kann 😂😂😂. Tapi bila fikir bab kantoi dgn authorities ni, rasa malas pulak nak bayar denda nanti. Aku tau lawak malas ni dah lama dari zaman komik Ujang dulu tapi aku nak cakap jugak.

Ok dah kembali malas nak type.😧😧😧

Bye 😉




posted from Bloggeroid

No comments:

This blog belongs to Amirah Y a.k.a Kak Long Wayer